L’abocador al descobert. Llums a les deixalles

La literatura no només té la màgia de fer-nos gaudir, emocionar-nos i fascinar-nos. Un dels seus molts poders és també el de qüestionar el nostre món i fer-nos pensar.

El soldadet de plom de Jörg Müller té, sens dubte, aquest poder. Aquest àlbum il·lustrat tan especial dóna peu a reflexionar sobre la societat en què vivim, ja que qüestiona valors com el consumisme i el materialisme. En una de les escenes més icòniques del relat, es mostra com “el soldadet” i “la ballarina” —en aquest cas una nina— acaben en un abocador de l’Àfrica i van a parar a mans d’un nen que viu allà i que els construeix un cotxe amb deixalles.

I és per això que, des de fa unes setmanes, l’entrada de l’escola s’ha transformat en un petit abocador. Dins del marc del Rodallibres i amb el suport dels Serveis Educatius de Sant Andreu, la comissió de biblioteca de l’escola hem impulsat aquesta exposició tan… diferent? Només cal que fullegeu el llibre de visites de l’exposició per veure que ha suscitat opinions de tot tipus. No ha deixat indiferent a ningú.

A l’exposició s’hi poden veure objectes que ja no s’utilitzen, fotografies de diferents tipus d’abocadors, un curiós “grafiti”… L’objectiu d’aquesta no és posar llum a les deixalles, fer-nos veure que tot allò que fem servir i llancem no desapareix per art de màgia. És evident que sempre produirem residus, però és important ser-ne conscients.

L’alumnat de 4t i 5è hi ha fet una visita guiada i un posterior debat sobre els temes que amaga i també ha participat en una activitat de lectura de la imatge amb l’àlbum de Jörg Müller com a protagonista. L’activitat ha consistit a saber llegir què ens diuen les il·lustracions i ordenar-les en una seqüència lògica.

Alumnes, famílies i mestres podeu seguir gaudint d’aquesta exposició uns dies més. Però no us adormiu perquè ben aviat molts objectes desapareixeran o, millor dit, canviaran. Com el “grafiti” anuncia, aquest projecte no només vol posar llum a les deixalles sinó també portar-nos a… descobrir.